Placering inre genuaskena

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF 2719
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Has thanked: 106 times
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Placering inre genuaskena

Inlägg av IF 2719 »

Hej, blir lite fundersam när jag läser Norths trimguide. Det står att genuaskenan ska placeras 10-15 cm från relingen, men jag tycker det är stor skillnad på 10 och 15. Om skenan placeras mer midskepps (15cm), så blir det väl större tendens till att genuan stänger. Jag tänkte sätta skenan 10cm från relingens ytterkant, parallellt med den yttre genuaskenan. Tacksam råd! Bifogar foto från Norths trimguide...
Bilagor
Skotpunkt genuaskena.png
Skotpunkt genuaskena.png (40.41 KiB) Visad 5179 gånger
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2026: Funderar på vilka seglingar vi ska vara med på 2026...
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 65 times

Re: Placering inre genuaskena

Inlägg av maja »

En inre genuaskena har väl sin största fördel vid lättvind och skvalpig sjö, då seglet ska vara förhållandevis bukigt och löst skotat med skotpunkten långt fram.

I Olof Björlands ursprungliga trimguide från 70-talet är det väl, så vitt jag minns, angivet att den inte skenan ska placeras cirka 12 centimeter från insidan av sargkanten. Dessutom står det att man inte ska använda den i mellanvind om vattnet är platt och aldrig i hårdvind.

Min inre skena är 45 cm lång och börjar 60 cm framför spygatten. Jag har vinklat skenan något, så att jag har endast cirka 4 centimeters avstånd vid skenans akterända och cirka 10 cm vid skenans förliga ända. För vid friskare vind, då man ju placerar skotpunkten något bakåt, är det ju även en fördel att öppna upp spalten något och att kunna skota seglet planare. På så sätt slipper jag att hålla på med att byta skotskena ut och in, utan kan använda den inre i de flesta förhållanden.
Bilagor
Inreskena_20110409_02_mindre.JPG
Inreskena_20110409_02_mindre.JPG (101.38 KiB) Visad 5136 gånger
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar