Spridare pekar nedåt efter mastning

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Galatea

Spridare pekar nedåt efter mastning

Inlägg av Galatea »

Hej!

Idag mastade jag på min båt för första gången. Jag är själv nybörjare men fick hjälp av två rutinerade båtägare, varav en haft IF själv. Problemet är bara att spridarna nu pekar något nedåt, istället för rakt ut (eller något uppåt?) från masten som de borde.

Tyvärr hann mina medhjälpare åka innan jag märkte det. Läste sedan att det kunde bero på att undervanten är för hårt spända, men har inte testat att lossa dessa än. Hela riggen är rätt hårt spänd i nuläget.

Någon här som vet varför de vinklat sig nedåt på detta sätt och hur man fixar det? Tar tacksamt emot all hjälp!
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 65 times

Re: Spridare pekar nedåt efter mastning

Inlägg av maja »

Jag brukar vara noga med att se till att spridarna inte kommer upp och ner i fästet, men jag vet inte om det har någon betydelse för den här saken. Spridarna ska sitta i fästet så att de små bygarna för gästflaggan hamnar på spridarens undersida.

Det jag skriver här nedan gäller i första hand för Proctorriggar. Vg Selderiggar så har jag dålig kunskap, men en del saker har nog relevans även för en Seldenrigg.

Spridarna ska inte glappa för mycket i fästet i vertikal riktning. I horisontell riktning ska spridarna vara fritt rörliga inom vissa gränser.

Man ska heller inte tejpa fast spridartoppen till vanten, utan det ska gå att dra toppvantet genom sitt fäste i spridartoppen.

Jag brukar även dra igenom det lösa av toppvanten genom spridartoppen så mycket det går innan masten sätts på.

I början av mitt IF-liv i början av 80-talet brydde jag mig inte så mycket om detta, och det gick bra ändå. Så en quickfix för din del torde väl vara att inte göra någonting och hoppas på att det justerar in sig av sig själv när du seglar. Lä toppvant blir ju ganska lösa om vinden är frisk. Du kan också prova med att dra hårt i akterstaget vilket ju minskar toppvantens spänning och sedan skjuta spridarna i läge med en levang.

Och undervanten har nog inte något med den här saken att göra. De ska inte spännas hårdare än att masten får ett förkrum på några centimeter.

Dessutom rekommenderas att du läser liknande trådar i detta Forum och artiklar i Medvind för att du ska få bättre kunskap om IF-riggen.

Vilken typ av rigg har din båt?
Vet du om dina vänner som hjälpte dig har någon erfarenhet av IF-riggar?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Galatea

Inlägg av Galatea »

Tack för snabbt svar!

Det är en Seldénrigg, vanten löper fritt genom spridarna och jag är säker på att de är vända åt rätt håll. Jag reagerade dock på att spridarna glappade en del även vertikalt när vi monterade dem i sina fästen. En av de som hjälpte mig har själv haft IF och sa att han trodde att själva spridarfästena inte var original.

Det kanske får bli att lossa på toppvanten och försöka peta upp dem för hand samt att se över fästena till nästa säsong. Finns det något smart sätt att stötta upp spridarna så att de inte glappar lika mycket vertikalt?
Användarvisningsbild
maja
Moderator

Inlägg av maja »

Om det är en Seldenrigg till en IF-båt, så är det nog samma spridare och spridarfäste som satt där från början. Sedan kan det kanske vara så att spridare och spridarfäste har modifierats något för att passa dåtidens klassregler med krav på rörliga spridare (i horisontal planet.). Numera får man ha fasta spridare så man kan återställa en eventuell anpassning.
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Has thanked: 118 times
Been thanked: 81 times
Kontakt:

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har för mig att ett par IF-ägare med Seldenmast i hemmahamnen behöver fixera sina spridare mot toppvanten för att de ska sitta rätt, något uppåtvinklade. Fästet på deras master håller inte spridarna i rätt läge på samma sätt som på min Proctormast.

Du vill inte heller att spridaren kan ramla ner under horisontalläge när lävantet råkar hänga löst. Det borde kunna leda till allvarliga problem när du sedan byter bog.

Hur man fäster sådan Seldenspridare mot vantet vet jag jag inte.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator

Inlägg av maja »

Båten har ju trots allt seglat runt 50 år utan problem. Kanske förre ägaren kan ha något att tillägga.
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Has thanked: 118 times
Been thanked: 81 times
Kontakt:

Inlägg av johan swe-1870 »

I tråden Vinkel, spridare finns intressant information. Bl a framgår att spridare till Seldenmast fästs mot vanten för att sitta rätt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
zakurai
Been thanked: 1 time

Inlägg av zakurai »

Hej, satte på Benns vajerstopp på vajern under spridaren i den höjd jag vill att spridaren ska ha, något uppåt. Då glider inte spridaren ner även om det skulle slacka vid hård vind. Tycker att det har fungerat väldigt bra.
Bilagor
BA650003_4826.jpg
BA650003_4826.jpg (3.14 KiB) Visad 3812 gånger
BA650003_4826.jpg
BA650003_4826.jpg
Skriv svar