Spridare pekar nedåt efter mastning

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Galatea

Spridare pekar nedåt efter mastning

Inlägg av Galatea »

Hej!

Idag mastade jag på min båt för första gången. Jag är själv nybörjare men fick hjälp av två rutinerade båtägare, varav en haft IF själv. Problemet är bara att spridarna nu pekar något nedåt, istället för rakt ut (eller något uppåt?) från masten som de borde.

Tyvärr hann mina medhjälpare åka innan jag märkte det. Läste sedan att det kunde bero på att undervanten är för hårt spända, men har inte testat att lossa dessa än. Hela riggen är rätt hårt spänd i nuläget.

Någon här som vet varför de vinklat sig nedåt på detta sätt och hur man fixar det? Tar tacksamt emot all hjälp!
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 65 times

Re: Spridare pekar nedåt efter mastning

Inlägg av maja »

Jag brukar vara noga med att se till att spridarna inte kommer upp och ner i fästet, men jag vet inte om det har någon betydelse för den här saken. Spridarna ska sitta i fästet så att de små bygarna för gästflaggan hamnar på spridarens undersida.

Det jag skriver här nedan gäller i första hand för Proctorriggar. Vg Selderiggar så har jag dålig kunskap, men en del saker har nog relevans även för en Seldenrigg.

Spridarna ska inte glappa för mycket i fästet i vertikal riktning. I horisontell riktning ska spridarna vara fritt rörliga inom vissa gränser.

Man ska heller inte tejpa fast spridartoppen till vanten, utan det ska gå att dra toppvantet genom sitt fäste i spridartoppen.

Jag brukar även dra igenom det lösa av toppvanten genom spridartoppen så mycket det går innan masten sätts på.